domingo, 14 de abril de 2013

Ritual de matança no Haiti


Woman going thru voodoo initiation




Initiation for its part creates a reciprocal bond between initiator and the new initiate with obligations every bit as serious as marriage, deeper even since it cannot be undone. Initiator and initiate become family with all the joys and burdens that may entail. It also entails certain promises, responsibilities and commitments with regard to the spirits. With persistence and patience, the spirits will lead a person to the house and elders that are right for them. Vodou is not a race, so every seeker can well afford to take their time. Personal relationships are the very foundation of Vodou and there is no substitute for the time it takes to cultivate them. I knew my houngan for three years prior to my own sevis lave tet ("washing of the head"). We were friends long before I had any interest in or notion of any connection to Haitian Vodou that I might have. Some of my god-brothers waited longer than that. This is how it should be. In Haiti these would all be people you grew up with and you would just know who is who or would know someone who knew someone. In the United States, those of us who are non-Haitian have a few more obstacles to overcome, but by the grace of God and the spirits they are not insurmountable.


tradução:

Mulher passando por vodu iniciação
 



Iniciação por sua vez cria um vínculo recíproco entre iniciador e do novo iniciado com as obrigações cada bit tão sério como o casamento, mais profunda, mesmo uma vez que não pode ser desfeita. Iniciador e iniciar família se com todas as alegrias e os encargos que podem acarretar. Também implica certas promessas, responsabilidades e compromissos com respeito aos espíritos. Com persistência e paciência, os espíritos vai levar uma pessoa para a casa e anciãos que está certo para eles. Vodu não é uma corrida, para todos que buscam bem pode dar ao luxo de tomar seu tempo. As relações pessoais são o próprio fundamento do Vodu e não há substituto para o tempo que leva para cultivá-las. Eu sabia que meu houngan por três anos antes de minha própria SEVIS lave tet ("lavagem de cabeça"). Éramos amigos muito antes de ter qualquer interesse ou noção de qualquer conexão com Vodu haitiano que eu poderia ter. Alguns dos meus irmãos espirituais esperou mais do que isso. Isto é como deveria ser. No Haiti, estes seriam todas as pessoas que cresceram com e você só sabe quem é quem ou que conhece alguém que conhecia alguém. Nos Estados Unidos, aqueles de nós que não são haitiano tem alguns obstáculos mais a superar, mas pela graça de Deus e os espíritos não são insuperáveis.



Rita de Cássia Monteiro

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