If a person feels like they are being "called" or approached by the spirits of Haiti, the first thing a person should begin to do is to serve their ancestors, perhaps beginning with an ancestor novena (see the links below). Monday is the day of the ancestors in our house, but ideally one speaks to their ancestors daily. If you do not honor your ancestors first, they may get upset and stand between you and other spirits. The second thing is to seek out a competent and trustworthy manbo or houngan for a reading or consultation. It may take some time of prayer, patience and effort to find a suitable person. Travel may even be necessary. They can help determine what spirit(s) if any may be involved and what if anything might need be done. Expect to pay some sort of fee for their time - unlike many Neo-Pagan traditions, in Haitian Vodou "manbo e houngan travay pa pou youn gwan mesi" ("The manbo and the houngan don't work for a big thank you") . This is true of other African-based traditions as well.
tradução:Vodoun sacerdote realizando um ritual
Se uma pessoa se sente como eles estão sendo "chamados" ou abordado pelos espíritos do Haiti, a primeira coisa que uma pessoa deve começar a fazer é servir a seus ancestrais, talvez começando com uma novena ancestral (veja os links abaixo). Segunda-feira é o dia dos pais em nossa casa, mas o ideal é uma fala de seus antepassados diária. Se você não honrar seus antepassados primeiro, eles podem ficar chateado e ficar entre você e outros espíritos. A segunda coisa é procurar um manbo competente e confiável ou houngan para uma leitura ou consulta. Pode levar algum tempo da paciência, oração e esforço para encontrar uma pessoa adequada. Viagens pode até ser necessário. Eles podem ajudar a determinar o que o espírito (s) se for o caso pode estar envolvido e que se alguma coisa pode precisar ser feito. Espere pagar algum tipo de taxa para o seu tempo - ao contrário de muitos neo-pagã tradições, no Vodu haitiano "manbo e houngan travay pa pou youn gwan mesi" ("A manbo eo houngan não trabalho para um grande obrigado") . Isto é verdade para outros Africano baseados tradições também.
Rita de Cássia Monteiro
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