domingo, 14 de abril de 2013

Culto Haitiano


innards of the slaughtered cow used in the initiation ceremony

Regleman Gineh







Initiate or not, once you belong to a house and have chosen an elder, it is important to follow the guidance they provide as to the way things are done in their house, called the "Regleman Gineh". There is a diversity of practice in Vodou across the country of Haiti and the diaspora, for instance in the north of Haiti the sevis tet or kanzwe may be the only initiation (according to my elders from Haiti in three different houses) as it frequently is in Cuba and the Dominican Republic, whereas in Port Au Prince and the south they practice the kanzo rites with three grades of initiation -- senp, si pwen, and asogwe -- and the latter is the most familiar mode of practice outside of Haiti. Some lineages combine both, as Manbo Katherine Dunham reports from her personal experience in her book "Island Possessed." Kay Aboudja, my own house, is one of these lineages. Although the general structure of ritual and practice are the same across Haiti, small details of service and the spirits served will vary from house to house, and information in books or on the internet may be contradictory. When in doubt, etiquette dictates that one consult their own Maman or Papa in the Vodou, and practice as they direct according to the regleman of their lineage, since "every manbo and houngan is the head of their own house", as a common saying in Haiti taught to me by Houngan Aboudja states.


Tradução:entranhas da vaca morta usado na cerimônia de iniciação
 
Regleman Gineh
 






Iniciar ou não, uma vez que pertencem a uma casa e ter escolhido um ancião, é importante seguir a orientação que oferecem quanto à forma como as coisas são feitas em sua casa, chamada de "Regleman Gineh". Há uma diversidade de práticas em Vodu em todo o país do Haiti e da diáspora, por exemplo, no norte de Haiti o tet SEVIS ou kanzwe pode ser apenas o início (de acordo com os mais velhos do Haiti em três casas diferentes), já que freqüentemente é em Cuba e na República Dominicana, enquanto que em Porto Príncipe e no sul praticam os ritos kanzo com três classes da iniciação - senp, si pwen, e asogwe - e este é o modo mais familiar da prática fora de Haiti. Algumas linhagens combinam ambos, como relata manbo Katherine Dunham de sua experiência pessoal em seu livro "A Ilha Possessed". Kay Aboudja, a minha própria casa, é uma destas linhagens. Embora a estrutura geral do ritual e prática são os mesmos em todo o Haiti, pequenos detalhes do serviço e dos espíritos servidos variarão de casa em casa, e informações em livros ou na internet podem ser contraditórias. Em caso de dúvida, a etiqueta dita que uma consultar seu próprio Maman ou Papa no Vodu, e prática como eles dirigem de acordo com o regleman de sua linhagem, já que "cada manbo e houngan é a cabeça de sua própria casa", como um ditado comum no Haiti ensinou a mim por houngan Aboudja estados.

Nenhum comentário:

Postar um comentário