Core Beliefs of Haitian Vodou
Vodouisants believe, in accordance with widespread African tradition, that there is one God who is the creator of all, referred to as "Bondje", from the French words "Bon Dieu" or "Good God". Bondje is distant from his/her/its creation though, and so it is the spirits or the "mysteries", "saints", or "angels" that the Vodouisant turns to for help, as well as to the ancestors. The Vodouisant worships God, and serves the spirits, who are treated with honor and respect as elder members of a household might be. There are said to be twenty-one nations or "nanchons" of spirits, also sometimes called "lwa-yo". Some of the more important nations of lwa are the Rada (from Allada in Dahomey), the Nago (from Yorubaland), and the Kongo. The spirits also come in "families" that all share a surname, like Ogou, or Ezili, or Azaka or Gede. For instance, "Ezili" is a family, Ezili Danto and Ezili Freda are two individual spirits in that family.
In Vodou, spirits are divided according to their nature in roughly two categories, whether they are hot or cool. Cool spirits fall under the Rada category, and hot spirits fall under the Petwo category. Rada spirits are familial and mostly come from Africa, Petwo spirits are mostly native to Haiti and are more demanding and require more attention to detail than the Rada, but both can be dangerous if angry or upset. Neither is "good" or "evil" in relation to the other.
tradução:Sacerdotes Haiti Voodoo segurando um seguidor espiritualmente possuído
Crenças centrais do Vodu haitiano
Voduístas acreditam, de acordo com a tradição generalizada Africano, que há um Deus que é o criador de tudo, chamado de "Bondje", a partir das palavras francesas "Bon Dieu" ou "Bom Deus". Bondje é distante de sua / seu / sua criação, porém, e por isso são os espíritos ou os "mistérios", "santos", ou "anjos" que o voduísta vira para pedir ajuda, bem como os antepassados. O voduísta adora a Deus, e serve aos espíritos, que são tratados com honra e respeito como membros mais velhos de uma casa pode ser. Não seriam 21 nações ou "nanchons" dos espíritos, também por vezes chamado de "PTN-yo". Algumas das nações mais importantes são o loa Rada (de Allada em Dahomey), o Nago (a partir de Yorubaland), e o Congo. Os espíritos vêm também nas "famílias" que compartilham de um sobrenome, como Ogou, ou Ezili, ou Azaka ou Gede. Por exemplo, "Ezili" é uma família, Ezili Danto e Ezili Freda são dois espíritos individuais nessa família.
No vodu, os espíritos são divididos de acordo com sua natureza em basicamente duas categorias, se são quentes ou frios. Os espíritos frios entram sob a categoria Rada, e os espíritos quentes entram sob a categoria Petwo. Espíritos de Rada são familiares e vêm na maior parte da África, espíritos Petwo são em sua maioria nativos do Haiti e são mais exigentes e requerem mais atenção ao detalhe do que o Rada, mas ambos podem ser perigosos se irritado ou chateado. Nem é "bom" ou "mau" em relação ao outro.
Rita de Cássia Monteiro
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